luni, 27 decembrie 2021

IORDANUL - COLIND

      Acum în preajma sărbătorilor am devenit nostalgic.

     Iordanul în seara de Bobotează.

      Acest colind se practică la noi în zona Munteniei, județul Argeș. Colindătorii se duc în ceată cîntând versurile: *În Iordan botezăndu-te Tu Doamne...* Unul intreprtează dascălul. Acesta ține găletușa cu Aghiasmă. Bineânțeles că băiețașii noștrii șmecheri o mai lungește și cu apă 😀. Altul este preotul care ia un mănuchi de busuioc, înmoaie în apă și boatează casele și gazdele pentru bunăstare în familie (aceasta e simbolistica), iar cu mâna cealaltă ne dă să sărutăm crucea. băieții mai șugubeți, fetele când dau să sărute crucea, le întoarce mâna șmecherește 😂. Fetele se bat să obțină câte un fir de busuioc să-și viseze alesul.

     În general nu am fost niciodată cu nici un colind, decăt cu Moș Ajun, neavând voce. Vecinii, copii fiind, credeau că dacă îmi dau ouă crude să beau, îmi va veni vocea care nu am avuto niciodată în posesie. Mi-au dat un ou crud de la maică-sa din cuibul găinii să beau 😁, nu am putut, mi se părea uleios și insuportabil și l-am dat afară instantaneu, au mai luat unul și mi l-au mai spart, nici pe acela nu l-am putut înghite. bun, am mers și așa.

     Nu-mi mai amintesc prea multe, au trecut treizeci de ani, dar știu că eram cel mai înalt din ceata de colindători, parcă eram măgarul printre oi, așa de tare răgeam 😅, încăt ai mei, care mă cunoșteau, își dădeau seama încă dinainte de a ieși, că sunt eu. Și ce mai rețin e faptul că aveam o cruce din alumini făcută de tata, care nu-i dădeam drumul din mână, deși altcineva interpreta erolul preotului, eu dădeam crucea să fie sărutată.


Crucea cu care am fost



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Declarații de dragoste

     Pentru mine ești ca o ancoră,care o port mereu în inimă,eu aiurit, tu mai pământeană,dar amandoi pe aceeași undă.      Ești ca o carte ...