luni, 9 decembrie 2019

Mirosul Sarbatorilort de Iarna

     Craciunul ma duce cu gandul la copilarie. De aceasta sarbatoare imi sunt legate atatea bucurii, iluzii si sperante, incat inevitabil, cand se apropie iarna, ma coplesesc amintirile. Aromele Craciunului de demult, pe care le simt si acum furisan-dumi-se printre nari, desi au trecut ani buni:
      
La sanius "pe burta"

     Cozonacii la covata. Dintre toate bunatatile gatite de bunica, acest desert mi-a ramas adânc tiparit in minte, mirosul lor imbietor, care ma ademenea sa stau langa ei la caldura, pandindu-i sa se dospeasca, iar eu imi treceam degetelul prin coca rumena si ii savuram cu o deosebita placere. Bunica ma certa, spunandu-mi ca o sa ma doaras burta 😀


     Covrigii. O bunatate cu care eram rasfat atunci cand veneam in zori de la colindatul cu Mos Ajun, cu mainile reci si nasucul inghetat, dar mandru ca am traista pline cu merinde. Strabunica imi imuia covrigi in ceaiul fierbinte care mi-l dadea sa beau, apoi adormeam ca un prunc 🙅. Nu mai ma trezeam pana miezul zilei.


     Gerul. E poate un pic ciudat sa spun ca-mi aduce aminte de Sarbatorile de Iarna, dar atunci iarna chiar aveam parte de ger naprasnic. Acel miros tare irespirabil care il trageam pe nas ori de cater ori ieseam afara, desi mama ne infofolea cu fulare la gurita.

Artificiile copilariei

     Caldura de la gura sobei. Pentru ca iarna stateam afara in ger si zapada. De cele mai multe ori, Craciunul ma duce cu gandul la copilarie. De aceasta sarbatoare imi sunt legate atatea bucurii si sperante, incat inevitabil cand se apropie iarna ma gandesc la aromele din trecut ale Craciunului pe care la regasesc si acum furisandu-se printr ori ne dadeam cu sania, pe derdelus, ori ne bateam cu bulgari de zapada, Intram in casa inghetati sloi si nasucurile si mainutele reci. Atunci cand intram in camera, dadeamde aerul cald, inghetati fiind ne topeam ca un om de zapada si simteam cum degetele ne junghie, dar nu spune-am la nimeni 😁.

     Mirosul proaspat de fursecuri si aromele lor diversificate cu care ne rasfata mama, ca atunci prajiturile cremoase erau un lux.


     Mirosul  de
jucarii care le aducea Mos Gerila in noaptea dintre ani. Acel miros de nou. La noi nu venea Mos Craciun in Ajunul Craciunuli. Pot spune doar ca Mos Gerila era mult mai bogat, el venea cu sacul, nu cu cateva daruri ca saracul Mops Craciun. Asta si datortita valorii banilor.
     P.S. Dupa cum bine observati, in mirosurile care ma duc cu gandul la copilarie, nu se regaseste cel al bradului. eu nu aveam Pom de Iarna, ci un bradut inalt de 70 mm. din plastic, cu globulete tot din plastic, il mai decoram si cu bomboane si ciocolate. Daca mancam o bomboana, infasuram in locul ei creta 😂. Bomboanele nu aveau ca acum polei frumos decorat si poleiul avea si hartie. "Ramurile" stateau tepene ca un sloi de gheata si se ansamblau pe o sarma galvanizata cu suport.
Covrigi

     


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Declarații de dragoste

     Pentru mine ești ca o ancoră,care o port mereu în inimă,eu aiurit, tu mai pământeană,dar amandoi pe aceeași undă.      Ești ca o carte ...