duminică, 18 aprilie 2021

PAPARUDA - RITUAL

Paparuda
     Pe anotimpul acesta ploios și cu gângul ca nu a mai plouat de aproximativ 3 (trei) ani în miezul verii, căzui brusc în borcanul cu melancolie și mi-am adus aminte de paparudele de odinoară în perioadele de seceta, ce poate avea loc în orice zi de vară.

     Ritualul, deși avea o dată tradițional fixă (joi, în a treia săptămână post-pascală), se putea practica acest ritual ori de câte ori era secetă prelungită. 

     Alaiul era alcătuit de copii, în spercial fetițe legate împrejurul șoldurilor cu bozii (ca o fustă. Bozie este o plasntă asemănătoasre cu socul. Cred că a ca-am dispărurt sau nu o mai recunosc eu. Nu mai rețin de alte măști sau ce ritual mai era, eu povestesc copilăria mea mult mai spre anii 1980. Cortegiul umbla prin sat de la o casă la alta, și în curte se cânta un cântec ritual* Paparudă rudă,/Vino de ne udă/Cu găleata- leata/Peste toată ceata/Cu ciubărul-bărul/Peste tot poporul*, învârtindu-se roată în cerc ăi sărind în sus, parcă erau niște căprițe 😂

     În timpul jocului și după terminarea lui, gazdele udă cu apă întregul alai. În același timp aruncam și cu monezi peste picioarele lor.

     Aceasta e un ritual ce se practica în mitologia grecească pentru invocarea zeilor ploii. Cum românii întodeauna s-au hrănit din folclor, în mitologia romanească românii au avut dintodeauna o multitudine de obiceiuri. Unde de-a lungul anilor din istorie, am trăit vremuri de o mie de ori mai groaznice decât pandemia, dar stramoșii noștrii au simțit nevoia să creadă în ceva și au mai avut ceva importamnt, unitate și credință. Ceea ce noi nu mai avem astăzi, dacă ar fi unitate, nimeni și nimic nu ne-ar biruii!

P: S. Din păcate tradiția a dispărut, dar îmi doresc cu ardoare să mai văd acest ritual! În mine zace un sufletb de copil și parcă tresaltă sufletul în mine de bucurie și mi se face pielea de găină numai când îmi imaginez că m-aș întoarce în copilărie!



     Sursa foto: http://acasalaromani.ro/paparuda/ 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Declarații de dragoste

     Pentru mine ești ca o ancoră,care o port mereu în inimă,eu aiurit, tu mai pământeană,dar amandoi pe aceeași undă.      Ești ca o carte ...