miercuri, 22 aprilie 2020

SFANTUL GHEORGHE - ZEUL VEGETATIEI

     Ziua de 23 aprilie, în calendarul ortodox,  este marcată ca ziua Sfântului Gheorghe, o sărbătoare foarte importantă pentru creștin-ortodocși.  Ca în mai toate sărbătorile creștine și în această zi sunt păstrate, mai ales la sate, o serie de tradiții, superstiții și obiceiuri.

     Ca semn de sărbătoare, în ziua Sfântului Gheorghe, creștinii pun la porțile caselor crenguțe de fag, brazde cu iarbă verde sau  smocuri de iarbă în stâlpii de susținere ai porților. Ramurile variaza de la o zona la alta. Eu o sa vorbesc despre locul meu de bastina, orasul Costesti, judetul Arges.


     În ajunul acestei sărbători, locuitorii cartierului meu Telesti si din imprejurimi se duc prin cranguri/paduri sa-si procure celebrele ramurele de jugastru. Aceaste ramuri se folosesc prin locurile noastre, in special in intreaga zona a munteniei. Acestea se pun pe la stalpurile portile si ale anexelor din gospodarie, la geamuri si la usi. Aceste ramuri se pastrau apoi peste an, ca leacuri impotriva diverselor boli. O parte dintre aceste ramuri verzi se dadeau hrana animalelor pentru a le feri de duhurile rele.

     În tradiția populară, Sfântul Gheorghe mai este întâlnit ca Sngeorâz, patronul naturii înverzite, al vegetației, al vitelor și al oilor.

     In aceasta zi de Sangeorz se aleg ciobanii care urmeaza sa ia in primire oile pana la sarbatoarea de Sf. Duaumitru.
se pune la radacina pomilor, pentru a rodi.
     Se zice ca data in dimineata de Sf. Gheorghe e multa roua, anul va fi imbelsugat.
     Desi aceasta nu este o traditie crestina, pe cea cu jugastrul pe la porti, o pastrez cu sfintenie, in acest spirit am fost educat.
     Uneori e frumos sa credem in traditii populare, are un farmec in mod deosebit. Desi in secolul nostru nimeni nu mai crede in superstitii, ce am invatat de mic copil, nimeni nu ma convinge de contrariu si pastreaza un mediu rustic.
     Pe aceasta cale, urez si eu tuturor cititorilor mei, pentru aceasta zi speciala si va doresc din adancul sufletului sa aveti parte numai de impliniri, credinta, speranta si sanatate. La multi ani de Sfantul Gheorghe !

     

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Declarații de dragoste

     Pentru mine ești ca o ancoră,care o port mereu în inimă,eu aiurit, tu mai pământeană,dar amandoi pe aceeași undă.      Ești ca o carte ...